Mad og måltidspolitik

    Mad og måltidspolitik i Mariehønen

      
    Med en bevidst og velovervejet mad- og måltidspolitik har vi i Mariehønen følgende mål:

    • At give børnene lyst til at smage nye madvare.
    • At give børnene gode kostvaner, og sikre at de får en god og sund kost i Mariehønen.
    • At den mad vi laver i Mariehønen består af gode råvarer/produkter der i videst mulig omfang er lavet fra bunden, og lever op til Vejle Kommunes kost- og sundheds politik.

    Vi har det økologiske spisemærke, hvor vi har sølvmærket.

    For at få sølvmærket skal man anvende minimum 60 pct. økologiske råvarer.  Klik på linket nederst på siden.

    Ernærings rigtig kost giver:

    • En bedre koncentration.
    • Mere overskud.
    • Mere indre ro i kroppen.
    • Energi til samspil, samvær og leg.
    • Stiller sulten og sikrer en jævn forbrænding og et stabilt blodsukker
    • Hjernens funktion optimeres og giver mulighed for optimal indlæring.
    • Sunde børn med mindre sygdom.

    Børn med særlig mad behov

    • Vi tager hensyn til barnets tro, kroniske lidelser, særlige behov og anden etnisk baggrund. Diæt- og
    • Allergiplan laves i samarbejde med forældre/læge/sygehus og pædagoger og køkkenpersonale.
    • Vi tager individuelle hensyn til spædbørn i vuggestuen.
    • I den daglige kost tager vi udgangspunkt i kostcirklen og sundhedsstyrelsens kostråd.


    Sundhedsstyrelsens 8 kostråd

    • Spis 6 stykker frugt og grønt om dagen. (Børn 4-10 år, 300-500 gram. 1-3årige børn anbefales at spise frugt og grønt hver dag, og gradvist øge mængden med alderen, så barnet ved 4-års alderen spiser den anbefalede mængde på 300-500 gram.)
    • Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
    • Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag.
    • Spar på sukker, især fra sodavand, slik og kager (max 30 gram sukker pr. barn pr. dag)
    • Spar på fedtet, især fra mejeriprodukter og kød.
    • Sluk tørsten i vand og drik lidt mælk.
    • Spis varieret og bevar normalvægten.
    • Vær fysisk aktiv mindst 30 min. om dagen.